«Θέλετε καινούρια τρενάκια ραγκάτσι; Φτιάξτε μας το δίκτυο και βλέπουμε.
Σιγά μη δώσουμε 360 εκατομμύρια για να τα δούμε να εκτροχιάζονται και
να συγκρούονται σε ένα απαρχαιωμένο δίκτυο που αντί για τηλεδιοίκηση το
φυλάνε κάτι ανεκπαίδευτοι σταθμάρχες που έχουν τοποθετηθεί εκεί με
φωτογραφικές διατάξεις». Κάπως έτσι θα μπορούσε να αποδοθεί σε ελεύθερη
μετάφραση το περιεχόμενο μνημονίου συνεργασίας που υπογράφηκε μεταξύ του
ελληνικού υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού
ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την
αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Γιατί
μπορεί στο πρόσωπο της -ακροδεξιάς- ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια
Μελόνι η Ελλάδα να βρήκε, σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη «τον πιο
δυνατό σύμμαχο στο μεταναστευτικό» (αυτό έλειπε…), αυτό δεν σημαίνει
όμως ότι οι Ιταλοί θα καθίσουν να τους πιάσουμε και κορόιδα, από τη
στιγμή μάλιστα που δεν υλοποιήθηκε τίποτα από όσα προβλέπονταν στο
μνημόνιο συνεργασίας που είχε υπογραφεί τον Νοέμβριο του 2019 παρουσία
του τότε υπουργού Yποδομών και Mεταφορών Κώστα Καραμανλή και της
διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Trenitalia και του Ιταλού πρέσβη.
Ούτε
έργα σηματοδότησης, ούτε η λειτουργία του ETCS ολοκληρώθηκαν μέχρι το
τέλος του 2021 από το ελληνικό Δημόσιο. Βέβαια, ούτε και από την ιταλική
εταιρεία ξεκίνησαν οι επενδύσεις που προβλέπονταν αλλά τα 50
εκατομμύρια έπεφταν κανονικά και ζεστά κάθε χρόνο από το ελληνικό Κράτος
στους Ιταλούς για την επιδότηση των άγονων γραμμών.
Επιπρόσθετα,
στις 9 Ιουλίου του 2022 επικυρώθηκε στη Βουλή η σύμβαση Καραμανλή
μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου οι άμεσες
επενδύσεις της ιταλικής trenitalia στην Ελλάδα συρρικνώθηκαν από τα 645
εκατ. ευρώ στα 77,5 εκατ. ευρώ και, παράλληλα, απεμπολείται η υποχρέωση
του ιταλικού ομίλου να αναλάβει το κόστος αγοράς νέων τρένων (215 εκατ.
ευρώ) με τη ζημιά για το ελληνικό Δημόσιο να αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα
με τις ανακοινώσεις που έγιναν στο περιθώριο της συνάντησης των δύο
πρωθυπουργών, με τη νέα συμφωνία οι δεσμεύσεις του ιταλικού ομίλου
Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν στην αναθεωρημένη σύμβαση του
υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, στην οποία η
προμήθεια των 23 νέων συρμών (8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15
προαστιακού τύπου) και η λειτουργία σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να
εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρησή τους είναι συνδεδεμένες με την
ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων υποδομής και συστημάτων ασφαλούς
λειτουργίας του σιδηροδρόμου, υποχρεώσεις που είχαν «σβηστεί» από την
προηγούμενη σύμβαση απαλλάσσοντας και τους Ιταλούς από τη δέσμευση για
επενδύσεις περίπου 600 εκ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι αυτές είχαν αρχικώς
συμφωνηθεί σε ένα πρώτο μνημόνιο μεταξύ των δύο πλευρών. Τα έργα που θα
πρέπει να ολοκληρωθούν αφορούν μεταξύ άλλων και την οριστική
αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Daniel που «έπνιξε» και τα
ολοκληρωμένα έργα της περιβόητης σύμβασης 717.
Καλό θα ήταν
βέβαια οι ανακοινώσεις αυτές να συνοδεύονταν από ένα χρονοδιάγραμμα τόσο
για τον χρόνο υπογραφής της νέας σύμβασης, όσο και της παράδοσης του
νέου τροχαίου υλικού. Είναι αυτές οι λιγότερο… σέξι λεπτομέρειες, όπως
τις είχε χαρακτηρίσει τον Μάρτιο του 2019 ο Κυριάκος Μητσοτάκης,
παρουσιάζοντας το πρόγραμμα της ΝΔ για τις υποδομές, σε ένα προεκλογικό
κρεσέντο μικροπολιτικής κατά των πολιτικών του ΣΥΡΙΖΑ που αφορούσαν στις
μεταφορές και στον σιδηρόδρομο.
Υποστήριζε ότι η ΝΔ «επιμένει
στα έργα της συντήρησης και της αναβάθμισης αυτού του δικτύου» κάνοντας
λόγο για «παρεμβάσεις που δεν είναι πολύ ελκυστικές, να το πω πολύ απλά
δεν είναι πολύ… σέξι, δεν αφορούν τρένα τα οποία έρχονται για δέκα
ημέρες από την Ιταλία για να μας πείσουν ότι ξαφνικά ως δια μαγείας ότι
θα κινούνται με αστρονομικές ταχύτητες σε δίκτυα τα οποία είναι
εγκαταλελειμμένα. Μάλλον θα εκτροχιαζόντουσαν αν επιχειρούσαμε να τα
κινήσουμε με αυτές τις ταχύτητες».
Έξι χρόνια μετά, η Ελλάδα
θρηνεί πάνω από τα συντρίμμια δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν
μετωπικά στα Τέμπη επειδή αυτοί που κουνούσαν τότε το δάχτυλο όχι μόνο
δεν έκαναν το παραμικρό για την αναβάθμιση του δικτύου αλλά υψώνουν
ασπίδα προστασίας στον άνθρωπο που ντρεπόταν επειδή κάποιοι έθεταν
θέματα ασφάλειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Την ίδια ώρα η Hellenic
Train για να έχει το κεφάλι της ήσυχο έστειλε σπίτι του εκείνον που
προειδοποιούσε, με στοιχεία και εξώδικα, για τους κινδύνους πολύ πριν
από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη...
Τετάρτη 14 Μαΐου 2025
απο Documento//Ελλαδα -Ιταλια-τρενα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου